Дослідження образа Плюшкина

Учні, які досліджували образ Плюшкина, спершу виділяють те місце в ліричному відступі на початку глави 6-й, де Гоголь указує на свій улюблений прийом характеристики людини через навколишні його предмети, речі, обстановку. Зокрема, по житлу поміщика автор “намагався… угадати, хто такий сам поміщик”.

Далі школярі звертають пильну увагу на деталях, що кидаються в очі Чичикову при в’їзді в село Плюшкина: “бревенчатая бруківка”, на якій “колоди, як фортепіанні клавіші, піднімалися те нагору, те долілиць”; “особлива старість…

на всіх сільських будовах”; “величезні клади” панського хліба, що поростили зверху “усякої дрянью”, а збоку “чагарником”; город, “обнесений низкою, місцями изломанною городьбою”; поміщицький будинок, – “цей дивний замок” – глядевший “якимось старезним інвалідом”, зі стінами, які “ощеливали місцями нагую штукатурні грати”, з вікнами, “заставленими ставнями або навіть забитими дошками”; постаріла “юрба” господарських будов

Жахаюча картина запустіння представляється й у будинку Плюшкина, про що красномовно свідчать такого роду ” деталі-предмети”:

“зламаний стілець” на столі, павутина на годинниках “із зупиненим маятником”, “притулений боком до стіни шафа зі стародавнім сріблом, графинчиками й китайською порцеляною”, “відламана ручка крісел”, “чарка з какою-те рідиною й трьома мухами”, навішені по стінах “тісно й безглуздо кілька картин” (серед них і вставлена в раму гравюра якогось бою, без скла, і “величезна почорніла” картина-натюрморт), люстра в пилу та ін.

Учні підтверджують, що життя в садибі Плюшкина немов би зупинилася, відчувається атмосфера могили, смерті. Речі, що заповнюють кімнати, являють собою мотлох. На всім у маєток лежить печатка тліну. Вражає абсурдність буття багатого поміщика. Виразний алогізм: ” замок-велетень” у залізній петлі на головних воротах будинку Плюшкина. Безглуздість очевидна: запор на воротах – безглуздість, тому що тут нема чого охороняти. Все гниє, усе перетворюється в пил. Предмети, на яких затримується погляд Чичикова, несуть на собі відбиток характеру їхнього хазяїна, що перетворився в тінь від людини. Спрага корисливості, накопичення, сприяючи знищенню створених працею селян цінностей, умертвила душу Плюшкина, привела його до повного морального падіння

За словами Ю. В. Манна, “улюблений мотив Гоголя – несподіваний відступ від правила… “Гра природи” не тільки в домашнім начинні, картинах, убраннях, але й у вчинках і в думках персонажів” . Тут учитель повинен особливо підкреслити, що “якась одна річ, виділена в добутку великим планом, несе підвищене значеннєве, ідейне навантаження, переростаючи в символ. Інакше кажучи, деталь може здобувати значення багатозначного символу, що має психологічний, соціальний і філософський зміст


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

Дослідження образа Плюшкина