Давньогрецька лірика та її особливості. Творчість Тіртея

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС

І семестр

ЛЮДИНА ТА ЇЇ СВІТ У ДАВНІХ ЛІТЕРАТУРАХ

УРОК № 17

Тема. Давньогрецька лірика та її особливості. Творчість Тіртея

Мета: ознайомити з особливостями давньогрецької лірики, її жанрами, головними представниками; зацікавити особистістю Тіртея, його поезією; дізнатися про значення слова елегія; вчити визначати жанр вірша; розвивати увагу, уміння слухати та запам’ятовувати; виховувати повагу до митців.

Обладнання: схема, таблиця, тексти поезій Тіртея; зображення ліри; запис

мелодії, що виконується на флейті.

ХІД УРОКУ

I. Аналіз тематичних робіт, оголошення оцінок

II. Мотивація навчальної діяльності

Звучить мелодія, що виконується на флейті.

На дошці – зображення ліри – музичного інструмента, що не зберігся до наших днів.

Слово учителя

– Ми розпочали урок із музики не випадково. Справа в тому, що вірші у давнину не читали, а співали. А в Давній Греції вони виконувалися під акомпанемент ліри та флейти.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя про особливості давньогрецької лірики

Давньогрецька лірика виникла як пісня, продовжуючи

й розвиваючи традиції народної, фольклорної пісні. Перша назва цих поетичних творів – “mеlоs” (у род. відмінку – “mеlоdоs”, тобто пісня).

У VII ст. до н. е. виникла авторська пісня, лірика (індивідуалістична поезія), що означає “те, що виконується у супроводі ліри” (музичний семиструнний інструмент, який (за міфами) створений богом Гермесом).

Давньогрецька лірика була тісно пов’язана з античною музикою, яка нам майже не відома (флейта, ліра).

Лірика давніх греків розподілялася на три жанри: елегія, ямб та меліка. Елегії виконувалися під супровід флейти, а меліка – під звучання ліри. Кожний жанр передбачав особливий віршовий розмір або строфу. Наприклад, елегію потрібно було писати елегійним двовіршем (гекзаметр + пентаметр), ямб – ямбом чи хореєм, меліку – особливими, оригінальними строфами. Різнилися між собою також змісти поезій різних жанрів. Елегії присвячувалися патріотичним закликам, роздумам про життя; ямб мав сатирично-викривальний характер; сольна меліка використовувалася для любовних пісень, а хорова – для виконання гімнів на честь богів та людей. Певні поети мали свої уподобання серед цих жанрів, і їх імена тепер пов’язують саме з ними (наприклад, гімни Піндара).

Давньогрецька ваза із зображенням Геракла, що грає на кіфарі

Давньогрецька лірика

Назва жанру

Елегія (флейта)

Ямб

Меліка (ліра)

Монодична (сольна)

Хорова

Віршований розмір, строфа

Елегійний двовірш (гекзаметр + пентаметр)

Ямб, хорей

Алкєєва строфа, сапфічна строфа

Оригінальні строфи

Зміст віршів

Патріотизм, роздуми, афоризми, іноді – кохання

Сатирично-викривальний характер

Любовні пісні

Гімни на честь богів та людей

Представники

Тіртей

Архілох

Алкей, Сапфо, Анакреонт

Піндар

2. Засвоєння літературознавчих термінів

Ямб – двоскладова стопа з наголосом на 2-му складі (назва виникла від слова ямбіке – дудка).

Наприклад:

Внимай, дитя, над всем – один властитель: Зевс.

Хорей – двоскладова стопа з наголосом на 1-му складі.

Наприклад:

Всі шляхи богам відкриті…

Елегія – повчальний вірш, що містить у собі заклик до важливих і серйозних справ, роздуми, афоризми; пишеться двовіршем: гекзаметр + пентаметр.

Наприклад:

Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну,

Поміж хоробрих бійців падає в перших рядах.

Гекзаметр (з грецьк. “шестимірник”)

Пентаметр (з грецьк. “п’ятимірник”)

3. Біографічні відомості про Тіртея

– Було це дуже давно, у VII ст. до н. е. у Давній Греції. Жителі міста Спарта воювали з Месенією, але ніяк не могли здобути перемогу. Тоді вони звернулися до оракула з проханням порадити, як їм перемогти супротивників. Оракул порадив звернутися по допомогу до афінян. Але ті зовсім не хотіли втручатися у відносини Спарти і Месенії, тому пожартували над спартанцями, приславши їм на допомогу лише одну людину: кульгавого шкільного вчителя на ім’я Тіртей. Спартанці були страшенно здивовані і навіть ображені: вони не розуміли, як одна людина може допомогти їм у війні. Але сталося диво: саме Тіртей здобув перемогу над Месенією. Як це сталося? Тіртей був поетом. Він умів писати такі вірші, які підіймали бойовий дух спартанців, закликали їх до подвигів заради своєї батьківщини (полісу). Таким чином, спартанці перемогли у цій війні, а ім’я Тіртея навіки залишилося у світовій історії.

Одну з таких бойових пісень поета ми й будемо читати.

4. Робота з текстом поезії

Читання елегії “Добре вмирати тому…”

Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну,

Поміж хоробрих бійців падає в перших рядах.

Гірше ж немає нічого, як місто своє і родючі

Ниви покинуть і йти жебракувати в світи,

З матір’ю милою, з батьком старим на чужині блукати,

Взявши з собою діток дрібних і жінку смутну

Буде тому він ненависний, в кого притулку попросить,

Лихо та злидні тяжкі гнатимуть скрізь втікача.

Він осоромить свій рід і безчестям лице своє вкриє,

Горе й зневага за ним підуть усюди слідом.

Тож як справді не знайде втікач поміж людом ніколи

Ані пошани собі, ні співчуття, ні жалю –

Будемо батьківщину і дітей боронити відважно,

В битві поляжемо ми, не пожалієм життя.

(Переклад Г. Кочура)

Запитання за змістом поезії

– Дві долі людини-воїна. Розкажіть про них.

Хоробрий воїн

Воїн-зрадник

Може загинути, але ця смерть

Буде вигнаний з полісу, стане

Почесна, тому що вона – заради

Жебраком і буде поневірятися разом

Батьківщини і на захист своєї сім’ї

Зі своєю сім’єю, не знайде

“ні пошани, ні співчуття, ні жалю”

– Навіщо Тіртей змальовує долю двох воїнів? (Автор поезії хоче довести, що почесніше бути хоробрим воїном і загинути у славі, за свою Батьківщину, аніж осоромитися самому і заплямувати, зробити удвічі нещаснішою свою сім’ю.)

– Який висновок ми можемо зробити? (Що іншого виходу немає: якщо ти чесна людина, то повинен захищати свою батьківщину.)

– Доведіть, що прочитаний твір – елегія. (Вірш Тіртея “Добре вмирати тому…” є елегією, тому що він має повчальний характер: на прикладі двох доль ліричних героїв підводить читача до висновку, що єдиним правильним вибором є захист батьківщини. Головна тема вірша – заклик до боротьби за свободу свого народу. Має форму двовірша: гекзаметр + пентаметр.)

IV. Підсумки уроку

– Як виконувалися поетичні твори у Давній Греції?

– Назвіть жанри давньогрецької лірики та їх особливості.

– Дайте визначення ямба, хорея, елегії.

– Які факти з біографії Тіртея вас вразили?

– У чому полягає ідея поезії “Добре вмирати тому…”?

V. Домашнє завдання

Підготувати виразне читання вірша Тіртея “Добре вмирати тому…” Відповісти на питання “Чи сприйняли б наші сучасники пораду Тіртея?”

Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про життя давньогрецького поета Архілоха.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

Давньогрецька лірика та її особливості. Творчість Тіртея