ДАРУНОК ДОЛІ ТА ВМІННЯ НИМ СКОРИСТАТИСЯ ЯК ОСНОВНА ДУМКА КАЗКИ. ПОВЕДІНКА БРАТІВ-БЛИЗНЮКІВ

Тема уроку: Дарунок долі та вміння ним скористатися як основна думка казки. Поведінка братів-близнюків – різні життєві шляхи, взірці власного вибору. Прозова мова.

Мета уроку: навчальна – навчати учнів переказувати фрагменти казки, звертаючи увагу на особ-

Ливість авторської оповіді, простежити за текстом, як дарунки Долі персонажі викори-

Стали в житті;

Виховна – формувати активну життєву позицію в учнів;

Розвивальна – розвивати вміння коментувати особливості вдачі братів, визначати

Тему та основну думку

твору.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за питаннями.

1. Чому в описаній автором країні люди раптом втратили волю?

2. Хто може визволити народ з неволі, за текстом даного твору?

3. Назвіть чарівні речі, за допомогою яких можна визволити народ з неволі.

4. Чи зміг мудрий брат визволити свій народ?

5. Які казки вважають чарівними? Доведіть, що казкаІ. Липи “Близнята” – чарівна.

ІІІ. Оголошення теми й мотивація навчальної діяльності.

Ми часто запитуємо себе, навіщо живемо на землі. Замислитися над цим спонукає читачів і зміст казкиІ.

Липи “Близнята”, у якій підкреслена велика цінність людського життя, важливість активної життєвої позиції, уміння відстоювати її, На цьому уроці ви навчитеся вести дискусії, поглибите знання про особливості прозової мови.

ІV. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.

Розповідь з елементами бесіди і дискусії.

1. Чому, на вашу думку, автор саме так назвав казку?

2. У тексті головними героями є два хлопці-близнюки, які зростали і виховувалися разом. Чи є щось спільне в їхній вдачі та поведінці?

(За характером це різні діти. Перший змалечку був балакучим, веселим, допитливим. Його завжди можна було побачити серед людей, бо він не любив самотності. Другий був мовчазним, спокійним, замисленим. Любив цілими днями сидіти на березі моря, милуватися далекими горами, купати погляд у небесній блакиті).

3. У тексті немає опису зовнішності хлопців, але у вас уже склалася думка про них і в уяві вималювалися їх образи. Тож пофантазуємо і колективно складемо літературні портрети хлопців-близнюків.

Опорні слова для опису зовнішності: обличчя – кругле, повне, ніжне, стомлене; волосся – русяве, каштанове, довге, пряме; очі – карі, темні, ясні, сумні, хитрі, спокійні; погляд – байдужий, веселий, задумливий, привітний; ніс – рівний, широкий, з горбинкою, постать – висока, низька, струнка, кремезна.

Матеріал для вчителя.

У казці “Близнята” талановито поєднано фантазію і мудрість, що спонукає до філософських висновків про долю, призначення кожного на цій землі, вибір людиною своєї життєвої позиції. Про це учні повинні міркувати вголос, проектуючи порушені у творі проблеми про сучасне життя, зіставляючи літературних героїв із собою. На цьому етапі доцільно провести дискусію, до якої залучити всіх учнів, розподіливши клас на дві групи: герої казки “Близнята” і сьогоднішні читачі. Слід нагадати учням про культуру спілкування і матеріал з мовних скарбничок, який можна використати під час дискусії.

Теми для дискусії: “Що необхідно людині для щастя” або “Призначення людини на Землі”.

План проведення дискусії

Етапи дискусії

Опорні слова

1. Позиція (Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору).

Я вважаю, що…

2. Обгрунтування (доведіть вашу позицію).

…тому, що…

3. Приклади (назвіть факти, які підсилять вашу позицію).

Наприклад…

4. Висновки (узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно знати).

Таким чином, отже…

Учні пригадують народні та літературні казки, вивчені на попередніх уроках і визначають з допомогою вчителя, що написані вони не віршованою, а прозовою мовою.

Прозова мова – це мова, якою ми спілкуємося повсякденно. У прозових творах немає поділу на рядки, немає співзвучних закінчень рядків, тобто рими.

На наступному уроці ми опрацьовуватимемо казку В. Симоненка “Цар Плаксій і Лоскотон”, написанувіршованою мовою:текст розділений на рядки, є рими і ритм, тому віршований текст мелодійний, ритмічний.

Виразне читання прозових уривків.

Учні самостійно вибирають уривки з казки І. Липи “Близнята” і виразно вголос зачитують їх, використовуючи засоби виразного читання (про них доцільно повторити перед читанням).

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Дати відповідь на запитання №5, №6 рубрики “Вчимося робити висновки…” (ст.89 у підручнику).

V І. Оцінювання знань і умінь учнів.

VІІ. Пояснення домашнього завдання.

1. Написати лист нащадкам від імені братів-близнюків із казкиІ. Липи “Близнята”.

2. Намалювати, як ви уявляєте Долю.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

ДАРУНОК ДОЛІ ТА ВМІННЯ НИМ СКОРИСТАТИСЯ ЯК ОСНОВНА ДУМКА КАЗКИ. ПОВЕДІНКА БРАТІВ-БЛИЗНЮКІВ