Братня любов краще кам’яної стіни


Матеріал уроку. Михайло Слабошпицький “Брат знаменитого воротаря”.

Мета. Ознайомити учнів із творчістю Михайла Слабошпицького; вчити визначати орієнтовний зміст незнайомого оповідання за основними його елементами; удосконалювати техніку читання прозових творів, насичених діалогами; вчити голосом, інтонацією передавати настрій дійових осіб; виховувати любов до спорту.

Обладнання. Портрет автора, збірка оповідань та казок “Папуга з осінньої гики”.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Мовна розминка.

1. Давайте пофантазуємо.

– Яке явище природи зображено на малюнку? (Туман.)

– Як ви думаєте, де туман живе? (Діти висловлюють свої припущення.)

– А зараз послухайте, як автор описує до найменшої дрібниці туман в оповіданні “Де живе туман”.

“У всіх є свій дім. Отже, є він і в туману. В того туману, який уранці встає над землею. А живе він аж на самісінькому дні річки. Більше йому просто ніде бути. І той туман – великий сплюх. Спить цілісіньку ніч і вже тільки аж перед ранком прокидається. Випливає тоді з глибокої глибини, вилазить на спину річки. Посидить, подивиться навкруги, а тоді йде в поле попастися.

Бо – голодний.

Пасеться, мов теля, на траві. Аж доки сонце з-за лісу не вигляне. Туман чомусь не любить, як воно почне пригрівати.

Годі він вертає підтюпцем до річки – й шубовсть у


воду. Аж верболіз загойдається.

А туман знову залягає спати. Тільки його мокрі сліди на кожній травині проти сонця світяться”.

Чи сподобався вам опис? Чим? Назвіть дії, які виконує туман. (Прокидається. встає, випливає, вилазить, посидить, подивиться, попасеться, вертається, залягає.)

– Хто автор цього оповідання? (М. Слабошпицький.)

– Що ви знаєте про М. Слабошпицького?

– Які оповідання цього автора вам відомі? (“Чудасія на балконі”.)

2. Відредагуйте вислів.

– А зараз ми поговоримо про ще одне явище природи. Відредагуйте вислів.

НЕМОЖЛИВОУДОЩОВУПОГОДУНЕВСТУПИТИУБОЛОТО.

(“Неможливо у дощову погоду не вступити у болото. Відомі люди в нього також вступають. Але тим вони й цікаві для нащадків”. М. Слабошпицький)

– Як ви зрозуміли цей вислів? Поясніть.

III. Повідомлення теми та мети уроку.

– Сьогодні на уроці ми будемо говорити про письменника, нашого сучасника. Михайла Слабошпицького. Саме він у своїх творах розповів про багатьох відомих людей (письменників, спортсменів, меценатів).

Слово вчителя.

Михайло Слабошпицький дуже любить дітей: він входить в дитячий світ так легко й невимушено, як входить людина, шо не згубила бодай найменшої крихітки власного дитинства. І то до найдрібніших деталей. Його оповідання та казки дуже добрі. Ця доброта розлита на кожній сторінці. Він вчить нас лагідно всміхатися, промовляти ласкаві слова, любити одне одного.

Михайло Федотович Слабошпицький народився 28 липня 1946 року у селі Мар’янівці Черкаської області. Український прозаїк і літературний критик. Працював у пресі. Був головним редактором газет і журналів. Автор понад двох

З половиною десятків різножанрових книжок. Серед них – казки, оповідання й повісті для дітей, літературні портрети, біографічна проза. Активно займається громадською діяльністю. Один із засновників міжнародного конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика. Головний редактор видавництва “Ярославів Вал”. Зараз Михайло Слабошпицький працює і живе у Києві, продовжує творити для дітей та дорослих.

IV. Робота над оповіданням “Брат знаменитого воротаря”.

Що за крики? Що за галас?

– Бий! Дава-ай!

Гати, мазило!

– Ти куди?!

– Суддю – на мило!

Зрозуміло: там – футбол!

І комусь забили гол…

– Які види спорту ви знаєте?

– Чи любите ви футбол?

– Яких відомих футболістів ви знаєте? А хто знає сучасних футболістів України?

Всесвітньо відомий український футболіст Андрій… (Шевченко) Найвідоміший львівський футбольний клуб… (“Карпати”)

– Які європейські футбольні клуби ви знаєте?

– Якого кольору картка, яку дає суддя як штрафну? (Жовта, червона)

– Скільки людей має бути у футбольній команді? (11)

1. Читання оповідання вчителем до слів на с. 187 “мовчатиме, як риба”.

– Хто головні герої оповідання?

– Про що ви дізналися із цієї частини тексту?

– Опишіть день, коли відбувалися події, описані в оповіданні.

(Неділя – день особливий. День великого футболу.)

2. Словникова робота.

Знехотя – неохоче.

Бутси – взуття для гри у футбол.

Гетри елемент спортивної форми. Вони входять до складу комплекту форми професійних футболістів (у яких під гетрами кріпляться спеціальні захисні щитки, потрібні для захисту від ударів но ногах).

3. Читання уривка учнями мовчки.

4. Вибіркове читання.

А) Гра “Хто швидше?”

Знайдіть в тексті речення, в яких є словосполучення “поспішають на стадіон”, “готується терпіти”, “нищечком зітхає”, “охатиме від захвату”, “починається розминка”.

Б) Знайти у тексті порівняння.

Людей тут збирається ще більше, ніж… (на базарі).

Він на футболі розуміється, як… (суддя міжнародної категорії).

Такі м’ячі з “дев’ятки” витягатиме, що… (стадіон тільки охатиме від захвату).

З сумкою у руці Костик завжди відчуває себе… (знаменитим воротарем). Ніби не Олег, а він – … (надія всієї команди й улюбленець усього міста).

5. Складання плану для переказу.

– Складіть план для переказу, використовуючи слова та словосполучення із тексту.

План

1. Неділя – день особливий.

2. Старший брат читає книжку.

3. Потерпи, ще рано.

4. Можна збиратися.

5. Костик так замріявся.

6. Це мій молодший брат.

7. Брат у тебе, скажу, клас!

8. Мовчатиме, як риба.

6. Характеристика героїв оповідання.

– Яке враження справив на вас Костик?

– Як він ставиться до брата? Опишіть Костика.

7. Розвиток мовлення.

– Які поради дає Олег брату?

– Придумайте кінцівку оповідання.

– А завтра ми дізнаємося, як завершилось оповідання.

Цікаво знати.

> Михайло Слабошпицький – лауреат дев’яти літературних премій (імені Лесі Українки, Олени Пчілки, Михайла Коцюбинського. Олександра Біленького, братів Лепких тощо).

> У 2005 р. нагороджений Національною премією України імені Т. Шевченка.

V. Підсумок уроку.

– Чи любите ви читати оповідання про спорт? Чому?

VI. Домашнє завдання.

Виразно читати та переказувати текст. Знайти цікаву інформацію, скоромовки та прислів’я про футбол, а також про історію виникнення українського футболу.



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...


Братня любов краще кам’яної стіни

Categories: Конспекти уроків

Links