Без пригод не буває дитинства

Матеріал уроку. Всеволод Нестайко “Дід Мороз у підвалі” (уривок із повісті ” Чарівні окуляри”).

Мета. Ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом Всеволода Нестайка. розповісти цікаві епізоди з його життя. Викликати інтерес до його творів. Вчити виразно і вдумливо читати, аналізувати прочитане. Розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість. Виховувати порядність, чесність, повагу до людей.

Обладнання. Портрет В. Нестайка, бібліотечка його творів.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація знань.

Бесіда за запитаннями.

– Чи траплялися з вами цікаві пригоди?

– А чи можна про них написати художній твір?

– Який твір, на ваш погляд, вважають пригодницьким?

– Які пригодницькі твори ви вже читали?

III. Мотивація навчальної діяльності.

1. Мовна розминка.

– Сьогодні ми ознайомимося з уривком повісті Всеволода Нестайка “Чарівні окуляри”. А чому В. Нестайко писав твори для дітей, ви дізнаєтеся, коли розшифруєте ці рядки.

САМЕЗЗЗТОМУ, ЩОДИТИНСТВОЗЗЗМООГГГПЕРЕРВАЛАСССВІЙНАГГГДОВЕЛОСЯРРРЗАЗНАТИЕЕЕЧИМАЛОЖЖЖГІРКИХУУУНЕДИТЯЧИХДДДПЕРЕЖИВАНЬ, РАНОЦІЦЦПОДОРОСЛІШАТИ, МЕНІШШШЙЗАХОТІЛОСЯРРРПИСАТИНННДЛЯДІТЕЙПОВЕРНУТИСЯУТТТДИТИНСТВОІЖЖЖДОГРАТИСЯ, ЖЖЖДОСМІЯТИСЯ, БББПОФАНТАЗУВАТИЬЬЬРАЗОМЗКККЮНИМИАААЧИТАЧАМИ.

В. Нестайко

– Отже, які випробування випали на долю автора?

– Чому Всеволод Нестайко писав для дітей?

2. Перегляд бібліотечки творів автора.

“В країні сонячних зайчиків”, “Пригоди Робінзона Кукурузо”, “Незвичайні пригоди у лісовій школі”, “П’ятірка з хвостиком”, “Чарівні окуляри”, “Пригоди близнят-козенят”. “Тореадори з Васюківки”, “Загадка старого клоуна”, “Чудеса в Гарбузянах” та інші.

– Які з цих книг ви читали?

– Можливо, якоїсь книги немає в нашій бібліотечці?

– Чи помітили ви, що в назві твору часто звучить слово “пригоди”?

– Що таке пригодницький твір?

Не твір, в якому зображені непередбачені, несподівані події, випадки (допомога в скрутну хвилину та ін.), що трапляються з героями під час подорожі, мандрівки і часто пов’язані з ризиком.

IV. Слово про автора.

Всеволод Зіновійович Нестайко народився в 1930 році. Належить до покоління, чиє дитинство обірвала війна. Дитячі роки письменника залишили згадку не лише про війну.

Народився в місті Бердичеві Житомирської області. Батька хлопчик майже не пам’ятає. Йому було чотири роки, коли тато загинув за кордоном, виконуючи державне завдання. Всеволод пригадує лише, як тато частував його смачними цукерками в прощальний вечір. І мама повела його з сестричкою в цирк, щоб розрадити після таткового від’їзду. Більше про Бердичів приємних спогадів не було. Дуже добре пам’ятає страшний голод тридцять третього. Після марних прохань дати чогось поїсти він, зітхаючи, просив маму: “Ну, то дай хоч води напитися”. Рятуючись від голоду, сім’я переїхала до Києва, де жила мамина сестра. З тих пір Київ став рідним містом для письменника.

У дитинстві був дуже хворобливим хлопчиком. Здається, не було такої дитячої хвороби, котрою б він не перехворів. Мама не могла постійно сидіти біля хлопчика, адже працювала. Доводилось зачиняти Його самого вдома. Тому дитинство для Всеволода – не самотність. Вже тоді він почав вигадувати смішні історії, щоб було легше переносити самотність.

А потім була школа. І знову залишався сам, але самотність уже змінилася на самостійність.

Багато професій поміняв Всеволод. Був і столяром, і слюсарем, візником, репетитором. І врешті дитячим письменником. Однак перш ніж стати письменником, закінчив філологічний факультет Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка.

Всеволод Нестайко – автор, чиї твори увійшли до золотого фонду дитячої літератури. Вони видавалися 136 разів багатьма мовами світу, в незалежній Україні – 53 видання. Загальний наклад – понад мільйон примірників. Помер 16 серпня 2014 року в Києві.

V. Робота над текстом.

1. Читання вчителем.

– Хто головні герої повісті? (Ромка і Вася.)

– Яке прохання висловив Ромка? (Щоб з “їжачком” щось сталося.)

– Яким чином Ромка добився свого? (Назвав Васю ДРУГОМ.)

– Кого зустрів “їжачок” у підвалі? (Діда Мороза.)

– Що незвичайного було у Діда Мороза? (Окуляри.)

– Яка розмова відбулася між Васею і Дідом Морозом?

– Чим займався Дід Мороз разом з маленькими ковалями з чарівного годинника? (Кували щастя для всіх.)

– Що Дід Мороз зробив для Ромки? (Дав можливість скористатися чарівними окулярами.)

– Які хвилини бувають найщасливішими, особливо перед Новим роком? (Коли добро зроблене таємно.)

2. Словникова робота.

> Тлумачення незрозумілих слів.

Лижви – лижі.

Причандалля – які-небудь предмети, речі, призначені для чогось.

Забандюрилося – захотілося.

Тенькнуло – стиснулося від хвилювання.

> Пояснення фразеологізмів.

Спасибі тобі у таночку – “дуже дякую” у переносному значенні.

Ледь дуба не врізав – ледь не вмер.

3. Вправи на розвиток читацьких навичок.

> Знайдіть і прочитайте речення, які починаються словами: позаторік, у нашому, видно, я обережно, у кутку, лампочки, у ньому, але найщасливіша, і тут зазвучала, я розповів, того ж дня.

Прочитайте опис Діда Мороза.

> Прочитайте речення, до яких відносяться ілюстрації.

Прочитайте, що розповів Дід Мороз про Ковалів Щастя.

> Спробуйте наспівати пісню, яка зазвучала з підвалу.

> А як би ви заспівали пісню про Ковалів Щастя?

VI. Підсумок уроку.

– Що ви запам’ятали про Всеволода Нестайка?

– Які книги для дітей він видав?

– З якої книги ми сьогодні читали уривок?

– Чи можемо ми повість “Чарівні окуляри” назвати пригодницькою?

– Про які пригоди ми сьогодні читали?

VII. Домашнє завдання.

Пригадати і вдало розповісти якусь пригоду з власного дитинства чи з дитинства своїх батьків за їх розповідями.

Без пригод не буває дитинства