А. С. Пушкін. Доповідь про письменника

Творчість видатного російського національного поета Олександра Сергійовича Пушкіна (1799-1837) надзвичайно розширило коло дитячого читання і справила величезний вплив на розвиток літератури. Що увійшли в коло читання пушкінські твори надають глибоке і плідну виховний вплив, розкривають перед нами великі явища людського життя і важливі соціальні та моральні проблеми в простій, яскравою і емоційній формі. “Є завжди щось особливо благородне, лагідне, ніжне, запашна і грандіозне у всякому почутті Пушкіна. У цьому відношенні, читаючи його твори,

можна чудовим чином виховати в собі людину, і таке читання особливо корисно для молодих людей обох статей. Жоден з російських поетів не може бути стільки, як Пушкін, Вихователем юнацтва, Освітня юного почуття “, – писав В. Г. Бєлінський.

Чудово знаючи психологію дітей, Представляючи їхні реальні інтереси, Бєлінський склав перший рекомендаційний список творів Пушкіна для дитячого читання. Крім казок, дітям можна, за словами критика, читати “уривки з деяких поем Пушкіна, як, наприклад, в” Кавказькому бранці “зображення черкеських моралі, в” Руслані і Людмилі “епізоди побуту, про полі, вкритому

мертвими кістками, про богатирську голові ; в “Полтаві” опис битви, поява Петра Великого; нарешті, деякі з дрібних віршів Пушкіна, які: “Пісня про віщого Олега”, “Наречений”, “Бенкет Петра Великого”, “Зимовий вечір”, “Потопельник”, “Біси”, деякі з “Пісень західних слов’ян”.

Цей рекомендаційний список ліг в основу всіх дитячих збірок та хрестоматій. Його поповнив в “Додатку” до свого нарису про життя і творчості Пушкіна Н. Г. Чернишевський, Включивши сюди нові ліричні твори поета, сцени з “Бориса Годунова” і розділ з “Євгенія Онєгіна”. Через цензурних умов революційно-демократична критика XIX століття не могла широко пропагувати волелюбну лірику Пушкіна, яка в радянську епоху також зайняла гідне місце на сторінках книг для дитячого читання. Поезія Пушкіна полонить дітей не тільки простотою і ясністю мови, дивовижною барвистістю образів, емоційністю, енергійністю, динамікою. У ній ми часто знаходимо улюблені дітьми легендарно-казкові розповідні сюжети і казкову одухотвореність рідної природи. Уособлена природа у Пушкіна живе, діє:

Ось північ, хмари прочухана,
Дихнув, завив – і ось сама
Йде чарівниця-зима.
(“Євгеній Онєгін”.)

Або:

Буря мглою небо криє,
Вихори снігові крутячи:
Те, як звір, вона завиє,
Те заплаче, як дитя…
(“Зимовий вечір”.)

І разом з тим пушкінські пейзажі, що увійшли до книги для дитячого читання (“Кавказ”, “Обвал”, “Біси”, “Зима, селянин, тріумфуючи…”, “Вже небо восени дихало…”, “гнані весняними променями… та ін), передають справді російська, національний погляд на рідну природу, оспівують її велич і красу. Вони виховують у нас з дитячих років глибоке патріотичне почуття, любов до прекрасного.

Цьому сприяють і вірші-балади Пушкіна, Засновані на національному легендарному історичному фольклорі: “Пісня про віщого Олега”, “Наречений”, “Потопельник”, “Гусар”. Залучаючи дітей до історії рідного народу, “Пісня про віщого Олега” поетизувала “перекази давнини глибокої”, малювала в захоплюючих образах її побут, звичаї, вірування і героїв. У баладі “Наречений”, яку Бєлінський ставив по глибині народності вище російських народних пісень, дитини-читача захоплює гостра казкова інтрига і чудово розроблений образ простий, але героїчної дівчини Наташі. Будучи покірною батьківської волі, вона в той же час втілює в своєму образі ідею активної боротьби з людським злом, проявляючи сміливість, самовладання й неабиякий розум.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

А. С. Пушкін. Доповідь про письменника